Halaman

Buat Yang Ingin Bertaubat


"Aku ingin bertaubat tapi dosaku terlalu banyak. Aku pernah terjerumus dalam smua dosa2 besar/kecil. Aku ingin berubah dan bertaubat. Mungkinkah Allah mengampuni dosa-dosaku?!"(mungkin anda pernah tertanya2 soalan seperti ini diminda anda)ini bermakna anda masih lagi mempunyai iman..tapi masih tertanya tanya dapatkah ALLAH menerima aku yang penuh dengan dosa ini..disini saya ingin berkongsi sedikit info kepada orang yang ingin berubah atau bertaubat..kita lihat pada firman Allah ini..

[“Katakanlah: "Hai hamba-hamba-Ku yang malampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (QS. Az Zumar:53).]

Ibnu Katsir mengatakan, ”Ayat yang mulia ini berisi seruan kepada setiap orang yang berbuat maksiat baik kekafiran dan lainnya untuk segera bertaubat kepada Allah. Ayat ini mengabarkan bahwa Allah akan mengampuni seluruh dosa bagi siapa yang ingin bertaubat dari dosa-dosa tersebut, walaupun dosa tersebut amat banyak, bagai buih di lautan. ”
Ayat ini menunjukkan bahwa Allah akan mengampuni setiap dosa walaupun itu dosa kekufuran, kesyirikan, dan dosa besar (seperti zina, membunuh dan minum minuman keras). Sebagaimana Ibnu Katsir mengatakan, ”Berbagai hadits menunjukkan bahwa Allah mengampuni setiap dosa (termasuk pula kesyirikan) jika seseorang bertaubat. Janganlah seseorang berputus asa dari rahmat Allah walaupun begitu banyak dosa yang ia lakukan karena pintu taubat dan rahmat Allah begitu luas.Jadi apa yang anda ragukan lagi??..Allah Maha Pengampun..walau seberat manapun dosa anda..sebanyak mana pun dosa anda..sebesar mana pun dosa anda..Allah akan mengampuni dosa2 yang pernah anda buat..dengan syarat..anda tidak lagi membuat dosa yang anda pernah lakukan itu..Yang penting niat dan keikhlasan anda bertaubat kerana Allah..bukan kerana sesiapa..

SYARAT2 DITERIMANYA TAUBAT..
Syarat taubat yang mesti dipenuhi oleh seseorang yang ingin bertaubat adalah sebagai berikut: Pertama: Taubat dilakukan dengan ikhlas, bukan karena makhluk atau untuk tujuan duniawi. Kedua: Menyesali dosa yang telah dilakukan sehingga ia pun tidak ingin mengulanginya kembali. Ketiga: Tidak terus menerus dalam berbuat dosa. Maksudnya, apabila ia melakukan keharaman, maka ia segera tinggalkan dan apabila ia meninggalkan suatu yang wajib, maka ia kembali menunaikannya. Dan jika berkaitan dengan hak manusia, maka ia segera menunaikannya atau meminta maaf. Keempat: Bertekad untuk tidak mengulangi dosa tersebut lagi karena jika seseorang masih bertekad untuk mengulanginya maka itu pertanda bahwa ia tidak benci pada maksiat. Kelima: Taubat dilakukan pada waktu diterimanya taubat yaitu sebelum datang ajal atau sebelum matahari terbit dari arah barat. Jika dilakukan setelah itu, maka taubat tersebut tidak lagi diterima. Inilah syarat taubat yang biasa disebutkan oleh para ulama.

Bagaimana,saya dah bertaubat,tapi saya masih lagi membuat dosa??
maksud disini..dia sudah bertaubat tapi tidak lepas dari membuat dosa..ingatlah sekalian,tiada manusia yang pernah lepas dari kesilapan..setiap manusia pasti akan berbuat salah..ini kerana syaitan akan sentiasa berusaha untuk menyesatkan manusia sehingga hari kiamat.Yang penting..anda sedar anda berbuat dosa..cepat2 lah berdoa kepada Allah dan memohon keampunan kepadaNYA dan hendaklah anda berusaha utk memperbaiki kesalahan anda itu..

Saya Ingin Bertaubat,tapi saya tak dapat jauh dari rakan-rakan lama saya..macam mana plak??
..tinggalkanlah mereka dan berilah waktu kepada dirimu sendiri hai teman.Kadang-kadang hidup ini perlu meninggalkan dan perlu ditinggalkan.Itu juga salah satu lumrah hidup..Tolong diri kamu dahulu..Tinggalkan mereka untuk mempersiapkan diri kamu dengan baju besi.Maka nanti apabila kamu dah kuat, kamu boleh bersama dengan mereka. Dan ajak mereka ikut berubah.insyallah..jgn lupa doakan mereka juga didalam doa kamu..

Buat Yang Ingin Bertaubat..
Disini saya ingin berpesan kepada anda dan juga diri saya sendiri..janganlah kita menangguhkan masa untuk bertaubat kerana masa tidak akan menunggu kita..jangan lah menunggu..bila untuk bertaubat..ajal maut bukan ditangan kita..kita tidak akan tahu..adakah kita akan hidup lama..mungkin juga kita akan hidup untuk 2,3 hari,2,3 jam..atau..2,3 minit lagi..ingatlah..dunia ini hanya penuh tipu daya..yang akan membuatkan lupa akan sapa Tuhan kita..fikirkan..sudah brapa byk masa yang kita buang dengan perkara yang sia2??..jadi..bermula dari sekarang..berniatlah untuk berubah kerana Allah..tunaikanlah solat 5 waktu..bermula dari solat 5 waktu lah..insyallah..anda akan dapat memperkukuhkan iman anda..wallahualam..dan jangan lupa..banyakkanlah ilmu anda mengenai islam...TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails